חלוקת ירושה ללא מיסים בין יורשים – הסכם חלוקת עיזבון

היום נדבר על יורשים ובדרך החכמה לחסוך במס שבח ובמס רכישה בחלוקת הנכסים ביניהם.

להלן מקרה שטיפלנו בו לאחרונה: 3 יורשים שירשו 2 דירות, נכס מסחרי אחד וגם כספים בחשבון הבנק של המנוח.

האם יש דרך לחלק בצורה אחרת את הנכסים בין היורשים באופן שלא יגרום להם לשלם סכום גבוה של מיסים?

במקרה הנדון, אביהם המנוח ערך צוואה והוריש את כל הנכסים והכספים בין שלושתם באופן שווה – כמקובל בד״כ.

אבל, הרצון שלהם הוא לבצע הפרדה מלאה של הנכסים  – לנסות ולחלק כמה שניתן את הזכויות כך שכל יורש יהיה בעלים של נכס אחד מתוך 3 הנכסים שירשו ולא להיות תלויים זה בזה לנצח בכל נכס.

אם הם היו ממהרים לרשום את הזכויות בכל הנכסים שירשו בלשכת רישום המקרקעין לאחר שהגישו בקשה וקיבלו את צו קיום הצוואה, ולחלק את הכספים בבנק ביניהם, הרי ברגע שהזכויות נרשמו (וזה עניין של מספר ימים בלבד לרישום מרגע הפקדת צו קיום הצוואה בטאבו), הם למעשה כבר הפכו לבעלים, וכל חלוקה לאחר מכן ביניהם תהיה חייבת במיסים – מס שבח ל״מוכר הנכסים״ מצד אחד למשנהו ומס רכישה ל״רוכשי הנכסים״ ביניהם בחלוקה – עסקה במקרקעין לכל דבר.

האם יהיו מיסים במכירה בין אחים  – יורשים?

למנוח היתה יותר מדירה בשלמותה ויורש אחר של נכס אחר ומי שיבקש למכור  את חלקו ליתר היורשים לא יכול לעשות שימוש ב״פטור מוריש״ שניתן רק למי שהוריש דירה אחת בלבד, ולכן כל יורש יכול לעשות שימוש בפטור ממס שבח הפרסונאלי שלו בלבד ולא בפטור מוריש, ובהנחה שיש ליורשים כבר נכסים אחרים בבעלותם, לא יהיו פטורים ממס שבח במכירה ביניהם, וכמובן ישלמו מס רכישה מלא על כל חלק בדירה שירכשו מאחיהם היורשיםסכומים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים במצטבר.

לכן אני רוצה להציע פתרון פשוט שאותו אנו מפעילים בכל מקרה דומה של יורשים, כפי שכתבתי עליו גם במאמר מקיף שלי בנושא חלוקה בין יורשים וזאת באמצעות הסכם חלוקת עיזבון.

במה תורם הסכם חלוקת העיזבון לחלוקה בין היורשים ?

ההסכם למעשה גובר על האמור בצוואה ויכול לקבוע לחלק את העיזבון באופן שונה מזה שכתוב בצוואה או  בצו הירושה, כלומר לחלק אותו באופן חכם יותר.

במה החלוקה חכמה יותר?

במקרה שלנו, מאחר שישנם 3 נכסים – אפשר לבדוק שווי של כל אחד מהם (בד״כ רצוי להיעזר בשמאי – במיוחד אם יש מספר נכסים) – כמובן שהשווי שלהם שונה, אבל צריך לזכור שיש גם כספים בחשבון המנוח שאמורים להיות מחולקים גם הם באופן שווה בין היורשים כמו הנכסים, ופה המקום לבצע את האיזונים בין היורשים בהתאם לשווי השונה של כל נכס ונכס, באמצעות חלוקה אחרת של הכספים מתוך העיזבון ביניהם, באופן שיצור את האיזון הנדרש, כלומר יורש שמקבל נכס בשווי נמוך יותר ביחס לנכסים אחרים בעיזבון, יקבל את ההשלמה מתוך הכספים בחשבון העיזבון.

מה עושים במקרה שאין מספיק כספים בחשבון המנוח לייצר את האיזון הנדרש, ונדרש להעביר כספים מבחוץ? מקרה שאחד היורשים ניאלץ להשלים כספים משלו לייצר את האיזון – 

חשוב להבין שהפטור ממיסים ניתן רק אם לא נכנס כסף חיצוני לחלוקת העיזבון, כל השלמה מחוץ מהווה עסקה במקרקעין. אבל עניין זה לא צריך להרתיע. בחלק מהמקרים שבהם אנו מטפלים מול יורשים יש צורך בהזרמת כספים מבחוץ, כדי לייצר את האיזון הדרוש ביניהם – במקרים אלה רק על הרכיב הזה (הסכום שנכנס מבחוץ לתוך החלוקה בין היורשים) יש לדווח כעסקה במקרקעין ולשלם עליו את המס הדרוש, ואילו על כל מה שהצלחנו לחלץ מתוך העיזבון בחלוקה ביניהם – יש פטור מלא ממיסים.

כלומר – תהיה פה עסקה מעורבת – ״היברידית״ – ככל שנצליח יותר לחלץ מתוך העיזבון בין היורשים – כך החלק הפטור ממיסים יהיה גדול יותר.

לסיכום 

קיבלתם צו ירושה או הגשתם לרישום צו קיום צוואה? אל תמהרו לרשום את הזכויות או לשחרר את הכספים בין היורשים לפני שתחשבו מה הדרך החכמה יותר לחלוקה כדי לחסוך במס שבח ובמס רכישה, ורק לאחר מכן – יש להחליט אם יש כדאיות להפעיל את הסכם חלוקת העיזבון ולעשות זאת עוד לפני שלב החלוקה בין היורשים והרישום.

בהצלחה!

הכותב, עו"ד דורון אהרוני, יליד 1975, בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) בהצטיינות וחבר בלשכת עורכי הדין בישראל משנת 2003, מעורכי הדין המובילים בתחום דיני החוזים, מקרקעין ומיסוי מקרקעין, מתמחה בייצוג משפטי בעסקאות מקרקעין – מכירה ורכישה, יזמות, ובעל מומחיות וניסיון נרחב בתחום מיסוי מקרקעין.

ליצירת קשר :

Email: doron@doron-aharoni.com

כפר סבא: משרד עו"ד דורון אהרוני, בית יניב, רח' ששת הימים 42 כפר סבא

טל': 09-7429382 פקס: 09-7429534 

תל אביב: משרד עו"ד דורון אהרוני במגדל המוזיאון, רח' ברקוביץ 4, תל אביב

טל': 03-6421088 פקס: 03-9400125

WhatsApp us